عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

LINK

اسپارک الکترونیک
Spark Electronic
باران عشق
Mahdiba مرغ مینا
پرنده سخنگو شهر عشق
عاشقانه ها کتاب الکترونیکی
کتابخانه مجازی کتابهای ممنوعه
صفربوک کتابهای کمیاب
0BOOK کتابهای ماندگار
0BOOKصفربوک
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دانلود کتاب خسرو و شیرین تألیف نظامی گنجوی

 

خسرو و شیرین عنوان اثری منظوم و عاشقانه از شاعر ایرانی، نظامی گنجوی است که همچنین منظومهٔ لیلی و مجنون را هم سروده است. این منظومه، داستان عشق خسرو پرویز آخرین پادشاه بزرگ شاهنشاهی ساسانی و شاهزاده ارمنی، شیرین، که بعدها ملکهٔ ارمنستان می‌شود را روایت می‌کند. این داستان بغیر از نظامی، در شاهنامه و جای‌های دیگر هم آورده شده است و نسخه‌های مختلفی از آن با عنوان‌های «شیرین و فرهاد» هم موجود است. در شاهنامه، فردوسی بیشتر بر جنبه‌های حماسی، تاریخی و رزم‌آوری داستان تمرکز کرده، اما نظامی بیشتر بر روی جنبهٔ عاشقانه و عاطفی داستان تمرکز خود را معطوف داشته است. این داستان یکی از نامدارترین منظومه‌های عاشقانه ادبیات فارسی است که تأثیر زیادی بر روی شاعران پسین گذاشته است.

 

نظامی این داستان را به سفارش شاه سلجوقی، سلطان ارسلان سروده است. سلطان از نظامی خواسته بود که داستانی عاشقانه بسراید، اما موضوع آن را مشخص نکرده بود، نظامی داستان خسرو و شیرین را انتخاب کرد که در همان ناحیهٔ محل زندگی او رخ داده بود، و تا حدودی بر طبق رویدادهای تاریخی واقعی بود. نظامی خودش آن را شیرین‌ترین داستان دنیا به حساب آورده است. این داستان پس از نظامی توسط دیگر شاعران بارها بازگویی شده است. نظامی آن را با تأثیر از فردوسی و منظومه ویس و رامین اثر فخرالدین اسعد گرگانی سروده است. این منظومه ۶٬۱۵۰ بیت دارد و نظامی برای سرودن آن بیش از ۱۶ سال وقت صرف کرده است که تاریخ آن را مابین ۵۷۱ تا ۵۸۷ می‌دانند. دانشنامه ایرانیکا می‌نویسد که امکان دارد نظامی این داستان را در سال ۵۷۱ پس از بر تخت نشستن طغرل به جای پدرش آغاز کرده است. همین دانشنامه از قول Bertel می‌نویسد که نظامی آن را پس از مرگ همسر اول عزیزکرده خویش، آفاق سروده است.

 

ساموئل ریچاردسون رمان پاملا را تألیف کرده است که داستان آن شباهت زیادی به داستان خسرو و شیرین دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دانلود کتاب خسرو و شیرین تألیف نظامی گنجوی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب خسرو و شیرین تألیف نظامی گنجوی , خسرو پرویز , شاهنشاهی ساسانی , ساسانیان , شبدیز , خسرو و شیرین , نظامی گنجوی , داستان خسرو و شیرین , خسرو و شیرین نظامی , PDF خسرو و شیرین نظامی , PDF خسرو و شیرین , دانلود PDF خسرو و شیرین , ,
:: بازدید از این مطلب : 596
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : چهار شنبه 19 آبان 1395

دانلود دیوان اشعار رودکی

ابوعبدالله جعفربن محمدبن حکیم‌بن عبدالرحمن‌بن آدم رودکی زاده اواسط قرن سوم هجری قمری (۳۲۹ قمری) از شاعران ایرانی دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری‌ است. او استاد شاعران آغاز قرن چهار هجری قمری ایران است.

رودکی به روایتی از کودکی نابینا بوده‌است و به‌روایتی بعدها کور شد. سعید نفیسی که تحقیق مفصلی در احوال و اشعار رودکی دارد ، در سال 1310 شمسی می نویسد : " مرا مسلم است که رودکی کور مادر زاد نبوده و تنها در پایان عمر کور شده است " نفیسی 27 سال بعد ضمن تایید نظر سابق خود حدس می زند که شاید رودکی را به سبب گرویدن به مذهب اسماعیلی کور کرده باشند .

رودکی را نخستین شاعر بزرگ پارسی‌گوی و پدر شعر پارسی می‌دانند که به این خاطر است که تا پیش از وی کسی دیوان شعـر نداشته‌است و این از نوشته‌های ایرانی عربی نویس هم عصر رودکی- ابوحاتم رازی مسجل می‌گردد.

می‌گویند توان و چیرگی رودکی در شعر و موسیقی به اندازه‌ای بوده است که نیروی افسونگری شعر و نوازندگی وی در ابونصر سامانی چنان تأثیر گذاشت که وی پس از شنیدن شعر «بوی جوی مولیان» بدون کفش، هرات را به مقصد بخارا ترک کرد.


بوی جوی مولیان آید همی یاد یار مهربان آید همی
:ریگ آموی و درُشتی‌های او زیرپایم پرنیان آید همی
آب جیحون از نشاط روی دوست خنگ ما را تا میان آید همی
ای بخارا ، شاد باش و دیر زی میر زی تو شادمان آید همی
میر سرو است و بخارا بوستان سرو سوی بوستان آید همی
میر ماه ست و بخارا آسمان ماه سوی آسمان آید همی



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دانلود دیوان اشعار رودکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود دیوان اشعار رودکی , دیوان اشعار رودکی , دانلود اشعار رودکی , دیوان رودکی , ردوکی , شعر , شعر رودکی , شعر کلاسیک , اشعار حافظ , غزلیات حافظ , سعدی , فردوسی , رباعیات خیام , دیوان PDF رودکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : سه شنبه 4 آبان 1395
دانلود کتاب از این اوستا نوشته مهدی اخوان ثالث (م.امید)
نام نویسنده : مهدی اخوان ثالث
زبان : پارسی
تعداد صفحه : 44
قالب : PDF
حجم : 207 KB
دانلود کتاب از این اوستا نوشته مهدی اخوان ثالث (م.امید)  www.zerobook.lxb.ir
 
:::: توضیحات :

این دفتر شامل ۲۴ شعر میباشد. گزیده ای از اشعار مهدی اخوان ثالث. (زاده اسفند ۱۳۰۷، مشهد- درگذشته ۴ شهریور ۱۳۶۹، تهران) شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی است. تخلص وی در اشعارش «م. امید» بود.

اخوان ثالث در شعر کلاسیک ایران توانمند بود. وی به شعر نو گرایید او آثاری دلپذیر در هر دو نوع شعر به جای نهاده است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقیایی بوده‌است پدر او که علی نام داشت، یکی از سه برادری بود که با انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به ایران آمد و شناسنامه ایرانی گرفت، از این رو آنان نام خانوادگیشان را اخوان ثالث به معنی برادران سه‌گانه گذاشتند مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در توس نو مشهد چشم به جهان گشود. در مشهد تا دوره متوسطه ادامه تحصیل داد. از نوجوانی به شاعری روی آورد و در آغاز قالب شعر کهن را برگزید. در سال ۱۳۲۶ دوره هنرستان مشهد رشته آهنگری را به پایان برد و همان جا در همین رشته آغاز به کار کرد. در آغاز دههٔ بیست زندگیش به تهران آمد و پیشهٔ آموزگاری را برگزید. اخوان چند بار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد. در سال ۱۳۲۹ بادختر عمویش ایران (خدیجه) اخوان ثالث ازدواج کرد. در سال ۱۳۳۳ برای دومین بار به اتهام سیاسی زندانی شد. پس از آزادی از زندان در ۱۳۳۶ به کار در رادیو پرداخت و مدتی بعد به تلویزیون خوزستان منتقل شد. در سال ۱۳۵۳ از خوزستان به تهران بازگشت و این بار در رادیو و تلویزیون ملی ایران به کار پرداخت. در سال ۱۳۵۶ در دانشگاه‌های تهران، ملی و تربیت معلم به‌تدریس شعر سامانی و معاصر روی آورد. در سال ۱۳۶۰ بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته (بازنشانده) شد در سال ۱۳۶۹ به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ ۴ تا ۷ آوریل برای نخستین بار به خارج رفت و سرانجام چند ماهی پس از بازگشت از سفر در چهارم شهریور ماه همان سال از دنیا رفت طبق وصیت وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. از او ۴ فرزند به‌جای مانده است.



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دانلود کتاب از این اوستا نوشته مهدی اخوان ثالث (م.امید) , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب از این اوستا نوشته مهدی اخوان ثالث (م , امید) , دانلود کتاب از این اوستا , کتاب از این اوستا , از این اوستا , مهدی اخوان ثالث , اخوان ثالث , اشعار مهدی اخوان ثالث , بیوگرافی مهدی اخوان ثالث , کتاب از این اوستا نوشته مهدی اخوان ثالث , PDF از این اوستا نوشته مهدی اخوان ثالث , ,
:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : دو شنبه 3 آبان 1395

دانلود کتاب رباعیات خیام (طربخانه)   www.zerobook.lxb.ir

دانلود کتاب رباعیات خیام (طربخانه) 

توضیحات :  رباعیات خیام نام مجموعه اشعار غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری مشهور به خیام در قالب شعری رباعی است که در سده‌های پنجم و ششم هجری به زبان فارسی سروده شده‌اند و عمدتاً بیانگر دیدگاه‌های فلسفی او می‌باشند. این اشعار در زمان حیات خیام به واسطهٔ تعصب مردم مخفی بوده و تدوین نشده و تنها بین یکدسته از دوستان همرنگ و صمیمی او شهرت داشته و یا در حاشیهٔ جنگ‌ها و کتاب‌های اشخاصی بطور قلم‌انداز چند رباعی از او ضبط شده، و پس از مرگش منتشر گردیده‌است. به همین خاطر در تعداد این رباعی‌ها و نیز حقیقی یا جعلی بودن بعضی از آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد. خیام زندگی‌اش را به‌عنوان ریاضی‌دان و فیلسوفی شهیر سپری کرد، این در حالی بود که معاصرانش از رباعیاتی که امروزه مایهٔ شهرت و افتخار او هستند بی‌خبر بودند. اما در چند قرن اخیر این رباعیات بسیار مورد توجه قرار گرفته و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند و تصحیحات فروانی در آن‌ها صورت گرفته‌است.  کامل‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه رباعیات حکیم عمر خیام در سال ۸۶۷ هـ.ق. از سوی یار احمدبن حسین رشیدی معروف به تبریزی گرد آمده و او این رباعیات را طربخانه نامیده است.



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دانلود کتاب رباعیات خیام (طربخانه) , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب رباعیات خیام (طربخانه) , خیام نیشابوری , رباعیات خیام , خیام , اشعار خیام , زندگینامه خیام , دانلود کتاب رباعیات خیام , کتاب رباعیات خیام , دانلود رباعیات خیام , شعر فارسی , شعر , دانلود شعر , عاشقانه , شعر عاشقانه , طربخانه , ,
:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : یک شنبه 2 آبان 1395

دیوان کامل اشعار فروغ فرخزاد   www.zerobook.lxb.ir

دیوان کامل اشعار فروغ فرخزاد

* * *

فروغ‌الزمان فرخزاد شاعر معاصر ایرانی است. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد

که از نمونه‌های قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند.

فروغ با مجموعه‌های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد.

سپس آشنایی با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و همکاری با او،

موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد.

وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه تولدی دیگر تحسین گسترده‌ای را برانگیخت،

سپس مجموعه ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را منتشر کرد تا

جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری بزرگ تثبیت نماید.



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دیوان کامل اشعار فروغ فرخزاد , ,
:: برچسب‌ها: PDF , دانلود , دانلود PDF , دانلود پی دی اف , دانلود کتاب , دیوان فروغ فرخزاد , دیوان کامل فروغ فرخزاد , فروغ فرخزاد , مجموعه اشعار فروغ فرخزاد , مجموعه کامل شعرها , پی دی اف , کتاب , کتاب پی دی اف , اشعار فروغ , اشعار فروغ فرخزاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 800
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : سه شنبه 27 مهر 1395

باباطاهر عریان عارف و شاعر قرن پنجم هجری قمری و معاصر با طغرل شاه سلجوقی است.
البته در باب حوادث زندگی و احوالات بابا طاهر اطلاعات مبسوطی در دست نیست.

دانلود کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان    www.zerobook.lxb.ir

دوبیتی‌های باباطاهر، از بزرگترین شاهکارهای ادب فارسی است.

این چکامه فوق‌العاده به گویش لری و لکی سروده شده است.

دانلود کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان

عـــــزیــزان مـــوســـم جوش بهــاره

چمن پر سبزه صحرا لاله زاره دمی
فرصت غنیمت دان درین فصل

که دنیـــــای دنی بی اعتباره

باباطاهر یا باباطاهر عریان، عارف، شاعر
ایرانی تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و
اواسط سده پنجم ...

آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد.



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دانلود کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان , دوبیتی های باباطاهر عریان , کتاب دوبیتی های باباطاهر , باباطاهر عریان , باباطاهر , اشعار بابا طاهر , بیوگرافی بابا طاهر , رباعیات بابا طاهر عریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 476
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : پنج شنبه 22 مهر 1395

دانلود دیوان خواجه حافظ شیرازی   www.zerobook.lxb.ir

دانلود دیوان خواجه حافظ شیرازی



:: موضوعات مرتبط: >>> شعر <<< , دانلود دیوان خواجه حافظ شیرازی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود دیوان خواجه حافظ شیرازی , دیوان خواجه حافظ شیرازی , دانلود دیوان حافظ , دیوان حافظ , PDF دیوان حافظ , حافظ , فال حافظ , اشعار حافظ , غزلیات حافظ , دانلود غزلیات حافظ , ,
:: بازدید از این مطلب : 708
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Mah,Diba
ت : شنبه 17 مهر 1395